dinsdag 20 mei 2014

HR 7 Culturele antropologie en diversiteit 2




Dit is mijn ervaring mensen met een drugs- en/ of alcohol verslaving in een Zorgpension.

Het beeld dat ik in het begin van mensen met een drugsverslaving had:
Ik dacht vooraf dat mensen met een verslaving bot zijn en zichzelf slecht verzorgen. Ik was van mening dat ze ook alleen maar aan drugs denken.

Tijdens het verblijf in het Zorgpension is mij het volgende opgevallen:
  • · Openbare ruimtes zijn netjes.
  • · De kamers van de bewoners zijn klein en donker.
  • · De meeste bewoners hebben medicatie.
  • · De bewoners moeten gestimuleerd worden om iets te ondernemen.
  • · Bewoners hebben lichamelijke klachten.
  • · Bewoners zijn vaak onder invloed van middelen.
  • · Iedere verslaafde heeft een persoonlijk begeleider.
  • · Bewoners brengen veel tijd door op hun kamer.
  • · De bewoners hebben onderling contact met elkaar.
  • · Op alle openbare plekken is er camera toezicht.
  • · Alle niet- openbare plekken zijn afgesloten
  • · Bewoners doen aan dagbesteding
  • · In de ochtend is er kamercontrole en worden opdrachten meegegeven voor onderhoud van de kamer.
  • · Er zijn veel gemeenschappelijke momenten waar gebruik van gemaakt kan worden.
  • · Er wordt veel individueel aandacht gegeven.
  • · Er is veel individueel aandacht nodig.
  • · Er gelden veel regels in het Zorgpension

Activiteit:
Ik heb bij het eet- moment erbij gezeten. Op dat moment komen veel bewoners bij elkaar om te eten. Bewoners klagen veel over waar ze mee zitten of waar ze ergens niet mee eens zijn. Bewoners praten met elkaar wat op televisie gebeurt, praten over het nieuws of over sport. Voor of na het eten nemen sommige bewoners medicatie die vertrekt wordt door verpleegkundige. De bewoners gaan sociaal met elkaar om.
Het eten wordt geserveerd door een extern bedrijf die de maaltijden voorbereid en levert. De bewoners mogen niet in de keuken komen, ze krijgen opgeschept. Ze hebben geen zeggenschap over wat ze willen eten. Er zijn vaste maaltijden op een vast tijdstip waar de bewoner kunnen komen eten.

Het beeld is veranderd na een tijdje

Ik zie mensen met een verslaving nu als:
Ik merk dat de mensen met een verslaving degelijk weten dat ze verslaafd zijn. Het beeld dat ik had dat ze zichzelf niet goed verzorgen was onjuist. De meeste personen zorgen goed voor hun hygiëne. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ik heb ook gemerkt dat veel van hun openstaan voor een gesprek te voeren. Naarmate het contact beter wordt, hoe meer ze vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten